برخورد شدید امام علی (ع) با مفسدیناقتصادی؟برخورد علی (ع) با دانه درشتها چگونه است؟
برخورد حضرت علی(ع)بامفسدین؟بنظرشما اگر امام علی (ع) درزمان حاضر بودند با مفسدین اقتصادی کنونی چهبرخوردی داشتند؟این روزها در مملکت اسلامیما عده ای از خائنین به نظام ومردم با کیسه های گشادی که سالهای طولانی است کهبرای برداشت از بیت المال دوخته اند دستشان رو شده وخیانتشان به مستضعفین جامعه برملا گردیده است.مردمی که در بدترین شرایط با فقر دستوپنجه نرم میکنند ودر حالی که عده ای به نان شبشان نیازمندند عده ای قلیل از بیتالمال حقوقهای چند میلیونی برداشت میکنند ودر رفاه مطلق زندگی میکنند وکمترینسرمایه گذاریشان در بانکهای خارجی شاید زندگی هزاران نفر را که در فقر دست وپامیزنند بتواند سروسامان دهد حال ما مانده ایم ومردم مظلوم و مسئولین عزیز که آیا چه کسی باید به جرمهای سنگین این گروهرسیدگی کند آیا مسئولین حکومتی کسانی را مسئول رسیدگی به پرونده اینها میکنند کهخودشان نیز از همین قماشند یا نه با شدت به جرمشان رسیدگی میکنند وحقوق ازدست رفتهاین مردم مظلوم را به بیت المالشان بر میگردانند اگر بررسی کنندگان پرونده های فساد ذره ای از غیرت وشرافت و خدامحوری مسئولینزمان مولای متقیان در وجودشان باشد به مثابه حاکمان باغیرت داد مظلومین را از آنهاخواهند ستاند اما گاهی میشنویم که پس از ماهها که افرادی از طرف حاکمیت مسئولبررسی این پرونده ها شده اند به ناگاه اعلام میدارند که بعد از بررسی پرونده به موارد خلاف شرع بر نخوردیم و همه چیز درمسیر درست خود پیش میرفته و خطایی صورت نگرفته وموضوع به اشتباه اعلام گردیده وحتی مفسدین در صدد ادعای شرف نیزبر می آیند ولی آیا این مباحث ناحق را چه کسانی باید به انتهابرسانند (الله اعلم )
همانطور که میدانید متاسفانه در کشورمان جرائم اقتصادی متعددی صورت گرفته و باز هم روی خواهدداد ،چون با مفسدین اقتصادی برخوردهای لازم و جدی صورت نیافته است که موجب عبرتسایرین و آینده گان شود.به همین منظور سعی کردم مورد مشابهی در سیره عملی حضرتامیرالمؤمنین (ع) در زمان خلافتشان پیدا کنم . در مصداق زیر مطالبی است که شایدیکی از ضعف های اساسی اداره کشورمان را بیان می کند. در حکومت امیرالمؤمنین علی (ع) نمونه هایی ازبرخورد شدید حضرت با مفسدین اقتصادی وجود دارد که می تواند راه گشای دولت و حکومتاسلامی ما در زمان حاضر شود
امام علی (ع) دریافت که ابن هرمه خیانتی مرتکب شده است(ویمسئول نظارت بر بازار اهواز بود)
امام نامه ای به فرماندار اهواز نوشت و فرمود وقتی نامه امرا خواندی ابن هرمه را از نظارت بازار
برکنار و بازداشت کن وبه مردم خبربده و ازمردم بخواه تاهرکه شکایتی از او دارد مراجعه کند وبه
همه کارمندانت در بخش های اهواز دستور مرا در مورد ابن هرمهاعلام کن . مبادا در آن کوتاهی و
غفلت کنی و گرنه در پیشگاه خداوند عز وجل گرفتار و هلاک میشوی ومن هم تورا به صورت
زشتی از کار برکنار خواهم کرد و به خدا پناه میبرم از اینکه چنین اتفاقی برای تو بیفتد .
پس در روز جمعه ابن هرمه را دستو بده از زندان بیرونبیاورند و ۳۵ تازیانه براو بزنید و او را در بازار بگردانید تا هرکس از او شکایتی دارد و یا حقی از او ضایع شده شاهدی بیاورد وقسمش بده وآن چه حق اوست از اموال ابن هرمه بردار و به صاحب حق بپرداز و او را باخواری و دست بسته به زندان برگردان و پای اورا در بند بگذار .
فقط موقع نماز بند از دست و پای او بردار و مانع نشو ازکسانی که برای او آب و غذا و لباس یا زیز
انداز می آورند ولی نگذار کسی با او ملاقات کند و نزد اوبرود و چیزهایی به او تلقین کرده و او را
تحریک نماید و یا چیزهایی که امید رهایی در او پیدا شود بهاو بیاموزد و اگر نزد تو معلوم شد که
کسی چنین کاری کرده وبه او چیز هایی آموزش داده که موجبصدمه زدن به مسلمانی هست
او را نیز تازیانه بزن و بازداشت کن تا اظهار ندامت کند وزندانیان را برای هواخوری هر شب ساعتی در محوطه زندان بیرون بیاور غیر از ابن هرمه .مگر وقتی که احساس شود می میرددر آن صورتاورا نیز با زندانیان برای هواخوری به زندان بیاور و اگر احساس کردی کهطاقت بدنی دارد بعد از یک ماه باز هم ۳۵ ضربه شلاق بزن و بعد برای من بنویس که چه کسی را بجای آن خائننصب کرده ای و حقوق خائن را نیز قطع کنید .
آیا اگر این قاطعیت در اجرایاحکام وباز جوئی مفسدین در کشور اسلامی ما به کار گرفته می شد درس عبرتی برایامثال این مفسدین نمی شد؟
السام علیک یا اباعبدالله...
ما را در سایت السام علیک یا اباعبدالله دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 240 تاريخ: يکشنبه 11 تير 1396 ساعت: 4:11